För dig som har god man/förvaltare
På den här sidan hittar du som har en god man eller förvaltare information som kan vara till hjälp för att veta vad en god man eller förvaltare kan hjälpa till med. På den här sidan kan du också läsa om hur du exempelvis gör för att lämna klagomål på eller ansöka om att få byta god man eller förvaltare.
En god man eller förvaltare (även kallad ställföreträdare) ska alltid agera på det sätt som bäst gynnar dig. Det betyder att gode mannen eller förvaltaren behöver lära känna dig för att veta vilka behov du har och vilken typ av hjälp du behöver.
Av den anledningen behöver ni ha regelbunden kontakt via telefon och vanligtvis brukar en god man eller förvaltare även besöka sin huvudman en gång per månad.
En ställföreträdare ska se till att du får den hjälp du behöver, men det är inte ställföreträdaren som ska utföra allt. En ställföreträdare hjälper däremot till med att ansöka om olika typer av insatser för att du ska få den hjälp du behöver.
Exempelvis är det inte en ställföreträdare som ska hjälpa dig att städa, däremot kan en ställföreträdare hjälpa dig att ansöka om boendestöd eller hemtjänst. En ställföreträdare kan också ansöka om försörjningsstöd eller annat ekonomiskt bistånd om du behöver det.
En god man eller förvaltare behöver inte medverka till saker som den personen bedömer skulle vara till skada för sin huvudman.
En god man eller förvaltare bestämmer inte vem du får umgås med eller vem som får hälsa på dig. En ställföreträdare kan inte heller bestämma var du ska bo.
Om du har frågor kring godmanskap eller förvaltarskap så får du gärna höra av dig till oss på överförmyndarenheten. Du når oss via kundcenter på telefon 0920-45 30 00 eller genom att skicka mejl till overformyndarnamnden@lulea.se. Tänk på att inte mejla känsliga personuppgifter.
Att vara god man eller förvaltare är ett ideellt uppdrag, det betyder att personen inte har detta som yrke utan gör det frivilligt på sin fritid. Många ställföreträdare har ett heltidsarbete vid sidan om uppdraget som god man eller förvaltare.
Enligt bestämmelserna i föräldrabalken, som är den lag som reglerar godmanskap och förvaltarskap, ska en god man vara rättrådig, erfaren och i övrigt lämplig.
Detta innebär bland annat att en god man eller förvaltare inte får förekomma i brottsregistret eller hos Kronofogden. En god man eller förvaltare behöver också ha god kännedom om svenska samhället, till exempel var en vänder sig för att ansöka om olika insatser eller bidrag.
För att ett godmanskap eller förvaltarskap ska fungera på bästa sätt försöker överförmyndarnämnden att ”para ihop” personer som borde kunna samarbeta bra med varandra, även i ett förvaltarskap som oftast kan kännas mer påtvingat av dig som är huvudman.
Överförmyndarnämnden utövar löpande tillsyn över gode män och förvaltare och det är hit du eller andra personer vänder sig för att lämna in klagomål.
Om du tycker att din gode man/förvaltare inte sköter uppdraget på rätt sätt så kan du skriftligen skicka in ett klagomål. Anledningen till att du behöver göra ett skriftligt klagomål är för att gode mannen/förvaltaren har rätt att läsa klagomålet och svara på det.
Oftast tar det några veckor för nämnden att utreda klart ett klagomål, då både du som klagar och gode mannen/förvaltaren har rätt att ta del av varandras handlingar, innan nämnden fattar ett beslut. I vissa fall kan det även krävas yttrande från anhöriga eller socialförvaltningen innan nämnden kan fatta beslut.
När ett klagomål kommer in så är det överförmyndarnämndens ansvar att pröva om gode mannen/förvaltaren är fortsatt lämplig för uppdraget, utifrån bestämmelserna i föräldrabalken.
Nämnden kan däremot inte säga till en god man/förvaltare hur personen ska göra i uppdraget, det är gode mannen/förvaltaren som själv ska fatta beslut med sin huvudmans bästa i åtanke.
Du som lämnat in klagomålet kan komma att få del av beslutet.
Information om hur du kan lämna in klagomål på god man/förvaltare
Klagomål skickas antingen via mejl till overformyndarnamnden@lulea.se och då räcker det med att du skriver under med ditt namn, för att vi ska kunna se vem din ställföreträdare är. I mejl ska man undvika att skriva för mycket personuppgifter som exempelvis personnummer.
Lämna gärna ett telefonnummer också så att vi kan ringa dig om vi behöver fråga något kring klagomålet.
Om du hellre vill skicka in klagomålet via vanlig post så är adressen:
Luleå kommun
Överförmyndarnämnden
971 85 LULEÅ
Överförmyndarnämnden utövar löpande tillsyn över samtliga ställföreträdarskap i kommunen. Du som har god man eller förvaltare eller dina närmast anhöriga (make/maka, föräldrar, barn) kan lämna in en skriftlig ansökan om byte till överförmyndarnämnden.
Att du eller någon nära anhörig lämnar in en ansökan om byte innebär inte per automatik att det blir ett byte. Nämnden behöver ta reda på om gode mannen eller förvaltaren på något vis misskött uppdraget, utifrån bestämmelserna i föräldrabalken.
I vissa fall kan överförmyndarnämnden besluta om att byta ut en god man eller förvaltare utan att du begärt det. Det kan bero på att nämnden inte längre anser en god man eller förvaltare som lämplig, eller så kan gode mannen eller förvaltaren själv ha begärt sig entledigad från uppdraget (bett om att få sluta).
Du som lämnat in en begäran om byte kan komma att få del av beslutet.
En god man/förvaltare kan anses olämplig om personen exempelvis:
- Inte har skött din ekonomi eller dina myndighetskontakter på ett bra sätt
• Betett sig olämpligt mot dig
• Har begått brott
• Har fått skulder
• Av annat skäl förlorat överförmyndarnämndens förtroende att fortsätta som god man
Överförmyndarnämnden kontrollerar årligen alla ställföreträdare hos kronofogdemyndigheten och Polisen för att säkerställa att de är fortsatt lämplig att ha uppdrag.
Så här hanteras en begäran om byte
- När nämnden tagit emot din ansökan om byte så skickas en kopia till din gode man/förvaltare så att hen får läsa varför du önskar byta ställföreträdare. Samtidigt ges gode mannen/förvaltaren möjlighet att svara på om hen önskar fortsätta eller inte som din gode man/förvaltare.
- När ställföreträdaren hunnit lämna in sitt svar så kommer du få möjlighet att ge fler synpunkter utifrån hens svar. Skulle det vara så att gode mannen/förvaltaren i sitt svar skrivit att de inte längre vill vara din ställföreträdare så börjar nämnden leta efter en ny person som kan ta över uppdraget och fattar sedan beslut om byte.
- Om ställföreträdaren i sitt svar uppgett att hen vill fortsätta vara din gode man/förvaltare så prövar nämnden om det finns skäl för byte eller inte. Beslutet om byte fattas av nämnden i de fall då du önskar byta ställföreträdare, men ställföreträdaren inte vill bli utbytt.
Överförmyndarnämnden har sammanträde tredje torsdagen i varje månad (med undantag för juli)
- Ett skriftligt beslut skickas ut till dig när överförmyndarnämnden haft sitt sammanträde och av det beslutet framgår det om nämnden fattat beslut om byte eller inte. Tillsammans med beslutet finns information om hur du gör för att överklaga beslutet om du vill det. Överförmyndarnämndens beslut överklagas till tingsrätten.
Information om hur du ansöker om byte
Begäran om byte skickas antingen via mejl till overformyndarnamnden@lulea.se och då räcker det med att du skriver under med ditt namn, för att vi ska kunna se vem din ställföreträdare är. I mejl ska man undvika att skriva för mycket personuppgifter som exempelvis personnummer.
Lämna gärna ett telefonnummer också så att vi kan ringa dig om vi behöver fråga något kring din begäran om byte.
Om du hellre vill skicka in din begäran om byte via vanlig post så är adressen:
Luleå kommun
Överförmyndarnämnden
971 85 LULEÅ
En god man eller förvaltare har rätt till ett skäligt arvode och ersättning för nödvändiga utgifter för uppdraget enligt föräldrabalken 12 kapitlet 16 paragrafen. Läs mer om vilka regler som gäller för arvodet och vem som betalar arvodet på sidan Arvode för uppdraget.
Sidan uppdaterades den 18 december 2025
