Definition av grundläggande kunskaper i modersmål, grundskolan årskurs 1-9
För att beviljas modersmålsundervisning ska eleven ha grundläggande kunskaper i modersmålet.
Detta gäller ej nationella minoritetsspråken som har utökade rättigheter.
Årskurs 1–3
- Eleven visar förståelse för korta enkla texter, instruktioner, samt elevnära ord och enkla fraser.
- Eleven kommunicerar aktivt/passivt på modersmål på ett enkelt sätt.
- Eleven deltar i/visar förståelse i elevnära samtal.
- Eleven känner igen en del av språkets alfabet/tecken (nyanlända elever utan skolbakgrund undantas).
Årskurs 4–6
- Eleven läser elevnära åldersanpassade texter på modersmålet (nyanlända elever utan skolbakgrund får texten uppläst).
- Eleven visar förståelse för de lästa texterna genom att svara på frågor/ställa frågor till texten.
- Eleven resonerar kring de lästa texterna om texternas budskap utifrån egna erfarenheter.
- Eleven deltar i åldersanpassade samtal på ett enkelt sätt.
- Eleven skriver enklare texter på modersmålet (nyanlända elever utan skolbakgrund skapar texter som läraren skriver ner).
Årkurs 7–9
- Eleven läser åldersanpassade texter på modersmålet (nyanlända elever utan skolbakgrund får texten uppläst).
- Eleven visar förståelsen av de lästa texterna genom att svara på frågor, samt ställa frågor utifrån texterna.
- Eleven kan till viss del läsa mellan raderna.
- Eleven deltar i åldersanpassade samtal.
- Eleven skriver enklare, sammanhängande texter med anpassning till texttypernas typiska uppbyggnad på modersmålet (nyanlända elever utan skolbakgrund skapar texter som läraren skriver ner).
Sidan uppdaterades den 20 januari 2023